lørdag, mars 06, 2010

Superbrownies!

Jeanett ba meg om å legge ut browniesoppskriften jeg har skrytt vilt og hemningsløst av de siste ukene, så her kommer den. Opprinnelig er den britisk (og heter Nigellas Triple Chocolate Brownies), men jeg har oversatt vektmålene til norsk sånn omtrentlig nøyaktig.

Du trenger:
- 350g smør (Melange)
- 350g mørk kokesjokolade
- 6 egg
1 3/4 kopp sukker
1ts vaniljeessens (jeg bruker vaniljesukker, fordi jeg ikke er så glad i heftig vaniljesmak)
- 1 1/2 kopper + 2ss mel (dette sto faktisk i oppskriften, ikke bare jeg som er vanskelig)
- 1ts salt
- 100g hvit sjokolade
- 100g melkesjokolade

Som dere sikkert skjønner, er ikke dette en oppskrift for helsefreaker. Men, som min mor sier; kun naturlige ingredienser:)

Slik gjør du:

Sett ovnen på 175 grader. Smelt kokesjokolade og smør i en gryte på lav varme. Når alt har smeltet, tar du gryta til side og visper inn et og et egg. Deretter rører du inn sukkeret, vaniljen/vaniljesukkeret og saltet, og til etterpå melet. Til slutt hakker du resten av sjokoladen i biter, og tilsetter den i deigen.

Kaken stekes i en 20cm*30cm stor form i midten av ovnen i 25-35 minutt (avhengig av hvor deigete du liker den).

6 kommentarer:

Ingrid sa...

kanskje det er den som skal feite meg opp igjen :D
PS er den like god som den filipinske?

Marit sa...

Ingenting slår den filippinske;) men den kommer på en god andre plass:)

Jeanett sa...

Tusen takk ska du ha, Marit! Den såg spennanes ut - tenke an må testas i påsken :)

(Og hos meg hette oppskriften nå Superbrownies ala Marit!)

Torill sa...

e det kokesjokkisen som ska smeltas, og kvit+melkesjokkis som ska hakkas?

Marit sa...

jepp:)

Susanne sa...

Sweet!:D (bokstavlig talt:P) Denne komme eg garantert t å testa ut! Tippe an minne om mine supre (men Oooo så mektige "dobbeljokoladekjeks")

Glede meg!