fredag, mai 25, 2007

Rusa, jeg?

Etter å ha snakket masse om kristen enhet på skolen den siste uka, kjenner jeg at det er vondt å lese dette og dette. Hvordan kan vi noensinne stå samlet når noen går bevisst ut i media og hever sitt kirkesamfunn over andre, og sier at den gudsopplevelsen en får i deres kirker er den mest ekte? De angriper ikke bare et "fenomen", de angriper andre mennesker sitt personlige forhold til Gud.

Samtidig avfeier de glatt at kristne ungdommer har en lengsel etter noe ekte. Det virker som om vi bruker lovsang som en erstatning for rus og festing, at vi ikke bryr oss om hva vi synger, så lenge lyden er høy nok. Lovsang skaper en fanatisk interesse, det er ikke "ekte vare".

Jeg er enig i at "den eldre musikken" som de kaller det, har noen kvaliteter som moderne lovsang ikke har (og omvendt), og jeg har en utrolig stor kjærlighet for denne type musikk. Men sannheten er ikke så sort-hvitt som den presenteres her. Og jeg har et inderlig ønske om at det ikke er mange som avviser denne formen for tilbedelse som en forbigående rus.

6 kommentarer:

Ane sa...

liker det at vi ikke har et ekte forhold til Gud... det er jo såå sant... jaja, snart tar vår generasjon over - og ting vil forandres. du er god marit!

ps. pust;)

Cathrin sa...

futti.. eg kjenne eg blir sint.... jaja me får vel bare setta i gang å revolusjonera statskjerkå då... d e iallefall en utfordring om isje aent...
eg begynne i mårå... då sga eg spela på sviland.

Jan Ruben sa...

Då vil eg i lys av den artikkelen kalla meg ett skikkelig fyllesvin. Må ha den rusen daglig. Takk Gud for den, AMEN.

Camilla Kristiine sa...

Enig med Jan Ruben:) Eg vil veldig gjerna ver rusa kvar dag av Gud!!!

Anette sa...

Eg va på flerkirkelig pinsefest i Fiadelfia på lørdag. Det va herligt, lovsang ein time før talen kom :) I Fiadelfia va det ein blanda gjeng av unge og eldre som samlas. Og når me stod og tilba så tenkte eg: så flott at me kan prisa Gud isamen. Så godt at det ikkje e ei fancy ungdomsbølga det med lovsang, men at det e for alle.

Morten sa...

Lovsang e best!!! D viktigaste e jo at d komme fra hjerta, sama koss en gjørr d vel. Må sei meg enige me Anette at d va digg me en time lovsang i Filadelfia. Åsså vil egbare legga t at itte talen, på Filadelfia så kom d sånn ca. 30-45min me marr lovsang:)

Forresten Marit. Du må skjekka Singelklubb-bloggen. D ligge en vikti melling der;)