søndag, mars 06, 2005

Kvinner og vesker.

Fekk ein ide t et lide kåseri då eg satt på toge i dag...


Du kan dele kvinner inn i to kategorier. Det er de med store vesker, og de med små. De med små vesker er bekymringløse mennesker som vandrer rundt i verden på sko med høye hæler. De har vesker som ser ut som om de inneholder en halv mobil og et VISA-kort. De er alltid avbalanserte og rolige, og vet hva de vil og hvor de skal.
De med store vesker, derimot, står det verre til med. De har vesker som er store nok til å romme et 10-bindsleksikon og 8 potteplanter, og allikevel har plass nok til det mest nødvendige. Disse kvinnene er alltid sent ute og dessuten konstant bekymret. De sitter klar og venter en halv time før de skal ut, men kommer alltid på 50 ting de må gjøre de siste 5 minuttene, så de ender opp med å sette verdensrekord i sprint for å rekke alt. Men allikevel går det bra med dem også, og de kan som regel puste lettet ut og sove godt når kvelden kommer, hadde det ikke vært for at de har en morgendag å bekymre seg over.
Jeg hører til den siste kategorien. Jeg er den type menneske som ikke kan forlate huset uten mobil, penger, nøkler, discman, 5 cd-er, penn og papir, lesestoff, tyggi, ekstra batterier til discmanen, håndkrem, dekkstift, saks, bussrutehefte, hårstrikker og kam, selv om den ikke har blitt brukt siden jul. Og allikevel sitter jeg som regel på bussen og bekymrer meg over alt det jeg kanskje har glemt. Låste jeg virkelig døren på vei ut? Hvorfor har jeg ikke bussrutehefte i denne veska? Tenk hvis den neste bussen jeg skal ta plutselig ikke går? Tenk hvis de har flytet busstoppet siden sist!
Som dere kanskje forstår, kvinner med store vesker er som regel 10 ganger så bekymret som de med små vesker. Og for å dempe bekymringen litt, samler vi på ting. Lommene er fulle av gamle bussbilletter og kvitteringer som er et halvt år gamle, men som sikkert kommer til nytte en dag. Tenk hvis jeg blir tiltalt for mord en dag, og akkurat den bussbilletten redder meg fra 21 år på vann og brød. Da kan vi se hvem som ler sist.

7 kommentarer:

Sigrid sa...

Heja vennen:)
Veldig veldig bra. To småting, då:
-ikkje skriv tyggi når du skrive någe aent enn dialekt.
-vurdér å droppa den siste setningen.

Ellers va denne skambra, love deg!

Marit sa...

Sko jo isje ver skambra då, va bare noge eg rabla ner...

Cathrin sa...

men eg tog altså isje den siste setningen!d må eg sei!

Marit sa...

men då tar eg bare vekk den;)

Anette sa...

haaaalo...nå blei æg litt forvirra hær...kjempebra tekst forresten;) ...mn har du fjerna enn setning, elle æ dæ "Da kan vi se hvem som ler sist."-setningen dåkk meine?

Jeanett sa...

Wow.... At det går an.. Kor fekk du dette fra Marit? Va skambra.. =)

Marit sa...

Anette: Eg e blitt så tekniske, at eg greide å redigera ett innlegg, å ta vekk ein setning! Så den får du aldri vida ka e, viss isje eg seie d t deg...

Jeanett: Takke å bokke... Eg bor på Sola. D går isje busser t Sola. Derfor må eg reisa langt å lenge. Då tenke du rare tanka...