tirsdag, oktober 26, 2010

Nokas

I kveld var vi på kino og så Nokas (eller Nokasfilmen som jeg hele tiden kaller den). Og jeg må si at den var bedre enn jeg hadde trodd den kom til å være. Filmskaperne la seg så tett opp til den ekte handlingen som de kunne, og det gjorde at hele filmen opplevdes veldig reell. Jeg er glad for at det ikke ble en Hollywoodaktig actionfilm, der skytingen er høydepunktet og aktørene enten er the good guys eller the bad guys. De gangene jeg satt ytterst på stolen og bet negler var faktisk de scenene der det ikke skjedde "noen ting".

De fleste som bor i Stavangerområdet har et spesielt forhold til Nokasranet. Alle har gått over domkirkeplassen, de fleste kjenner noen som var der eller skulle ha vært der. For meg var dette en av grunnene til at jeg hadde lyst til å se filmen. Det er lokalhistorie, en slags kriminalhistorisk "hvor var du da Brå brakk staven". Samtidig kan ranet knyttes til en hel rekke andre hendelser i andres teder av landet, kanskje særlig ranene som hadde vært årene før i Oslo. For de aller fleste kom ranet som en overraskelse. Andre hadde sett det komme lang tid i forveien. Kjetil Stensvik Østli beskriver dette veldig godt i boken Politi og røver som jeg leste i sommer.

Nokas(filmen) er en film jeg anbefaler, kanskje spesielt for de som har en tilknytning til Stavanger.

Ingen kommentarer: