lørdag, april 16, 2005

Jeje, då va denne ugå øve og...
Kan jo bjynna bagerst, d e som regel d eg huske best.
I går va ein gjeng me hallvidle jente + jeanett hos meg for å diskutera konfen t ingvild, siden di ska servera... D blei møje lått å løye, pizza å goe gang...
Ittekvert stakk den eine itte den andre, å t slutt satt eg å sigrid aleina å så idol (ja, d e lavmål, eg vett d...). Der greide eg å gjetta rett på kem så kom i stolen å kem så gjekk ud, så eg føle eg snart e moden for å delta som dommar..

Skulen har og tatt litt ti denne ugå, me har blant aent hatt ein prøve i musikkorientering om folkemusikk å joik, noge så mange av dåkke har merka (andejoiken å sånnt...)
Den jekk forsåvit greit, eg fekk isje skreve d alt eg hadde tenkt, men eg tror d eg skreiv va rett..
Å d jekk forresten masterclassen og, Erling va kjempekoselige, så sjøl om eg måtte retta på ein del, va d isje drid elle noge. Så nå vett eg kossen d e og!
Tusen takk for all forbønn, forresten:)

4 kommentarer:

Sigrid sa...

De e lavmål å se Idol me meg, ja?

Cathrin sa...

den eine itte den andre jekk? hørtes jo ud så me va ein heeeile gjen jo...me va sånn hem la meg tella 1- 2-3 stk:P

Marit sa...

Sigrid, d va isje lavmål å se idol me DEG, d va lavmål å SE idol...
Cathrin, eg seie ka eg vil sei, å viss me rekne me di usynlige vennane mine, va dåkke mange flere så gjekk...

Cathrin sa...

i bogå 366 ting du kan lære på et år står d den 14 oktober:

Kai og Kaia har navnedag.

14. Oktober ble tidligere kalt vinternatt eler vinterdag.

Dagen er kirkelig festdag for Calixtus 1

Noen kjente personer med fødselsdag 14.0ktober er: Dwight D. Eisenhower (1890) annah Arendt(1906) Roger Moore (1927) arnfinn Bergmann(1928) Mobutu Sese Seko(1930) Kjell Grønner (1935) Arvid Møller (1939) Cliff Richard (1940) og Marit Wiig (1949)

Noen historiske begivenheter som har foregått 14.oktober: 1066: Slaget ved Hastings. 1806:Dobbelslaget ved Jena og Aurstedt 1947 Charles "Chuck" Yeager blir det første mennesket til å bryte lydmuren i rakettflyet "Glamorous Glennis"

Rike
Den høyeste enheten i biologisk systematikk. I dagens systematikk regnes det vanligvis med fem riker (noen regner med flere): prokaryoter (bakterier og blågrønn bakterier), protokister (bl.a alger og protozoer), planteriket soppriket og dyreriket.