onsdag, november 02, 2005

Gubaidulina!

Nå sidde eg å jørr musikkorientering.
Status: Kapittel 1, 2, 7, 8, 9, e ferdig nerskreve. Kapittel 6 å 10 e isje så viktige, så i teorien har eg bare 3 kapittel igjen!
D e viktig å ha ein positive innstilling, skjønne dåkk, viss isje går d isje. Å som dåkk ser av øveskriftå, nemlig Gubaidulina, har eg lert et nytt ord å d e jo isje verst! Gubaidulina e, for di så isje vett d, navne på ei russiske komponistdama.

Eg har egentlig isje så mye merr å skriva. D e isje så spennande dette her, egentlig.
Men dåkke kan få se nogen av notatene mine!

7. Den første etterkrigstiden.
Nazisme/fascisme/kommunisme: Moderne kunst = degenerert (ensartet), samfunnsfiendtlig, forbudt. Også folkemusikk og jazz. M-kunstnere flyktet 1930årene pga. nazi, bla. Schönberg, Hindemith, Weill Bartók, Stravinskij. Ikke statlig støtte i USA. Bare S fri komponist, de andre - undervisning/filmmusikk. K tok avstand fra ide som skapte 1V. Bidrog til Schönbergs eksperimenter med atonalt til 12tone. Samme med 2V. Romantikken utnyttet av nazi. Neokl. Foreldet, konservativ. Allikevel fremdeles viktig.
Etter 2V euro-kunstnere utforske igjen, de nye makthaverne støtter. 1948 LPplata bedre + større. Teknologi = nye muligheter, ikke nødvendig å ha orkester for å høre hvordan det høres ut. Musikken vanskeligere å formidle, etter hvert alternative noteringsmåter.
”Feriekurs for ny musikk i Darmstadt” – viktigste møteplassen for unge og eksperimentelle kompoer fra hele verden. Høre og diskutere.

Dette e henta fra kapittel 7 "Den første etterkrigstiden" me undertittelen "Den andre eksperimentbølgen". Opp me ei hånd adle di så forsto noge så helst...

4 kommentarer:

Cathrin sa...

opp me ei hånd!!!

Anette sa...

off, stakkar vennen. æg har medfølelse me dæg.

Sånn pleie mine notater åg å se ud. veldigt uforståelige for alle andre, mn dæ viktigste æ at du forstår dæ sjøl:P

Sigrid sa...

Ikkje någe hånd opp her i gården nei...

Jeanett sa...

Hehe, du har jaffal evnen t å kutta ner! Mine notater av samme pensum ville vært flerne sier. Eg fatta faktisk litt, men isje så veldig mye. Håbe prøven gjekk bra!?!?