lørdag, februar 19, 2011

Bakingens bakside

Når man plutselig blir opptatt av baking og sånt er det lett å se på andre sine fine bilder av det de har laget, lest oppskriften og tenke "dette blir piece of cake" (bokstavelig talt...). Men som regel er det alltid ett eller annet som går galt. I dag, for eksempel, skulle jeg lage Angel Feather Icing som denne dama har en god oppskrift på. Jeg har allerede forstått at det er lurt å lese kommentarfeltet på slike blogger, sånn at jeg kan lese hvordan "vanlige folk" har fått det til. Og, hvis det er mulig, lage det dagen før, slik at du kan prøve en gang til hvis det ikke funker. Uansett, jeg satte i gang.

Dilemma nr. 1: Å måle opp 1 dl sirup er klissete, vanskelig og etter hvert ganske plagsomt.
Dilemma nr. 2: Selv om du har hatt sitron i kjøleskapet i over to uker, trenger ikke det å bety at du har det nå lenger... Men grapefruktjuice funker sikkert like fint.
Dilemma nr. 3: Å piske innholdet i en bakebolle med håndmikseren samtidig som bakebollen står over en gryte med kokende vann blir veldig vanskelig når avstanden mellom komfyren og nærmeste stikkontakt er lenger enn ledningen på håndmikseren. Det gikk, men det var så vidt.

Resultatet ser heldigvis bra ut, og smakte helt fantastisk! Se for deg en seig, klissete krem som smaker som innsiden av en kokosbolle. Naaam!

5 kommentarer:

Cathrin sa...

Eg forstår at eg må komma på besøk te deg snart.. å få någe hjemmebakst;)

Marit sa...

Ja d syns eg du ska;-)

Susanne sa...

Den frostingen har eg og hatt lyst t å laga, må bare ha noge å putta an på;) (og kanskje kjøpa sånne fancy kjekke spruteting som lage fine krøller på muffinser:D

Marit sa...

Eg anbefale å kjøba ordentlige sprøytetipper, og isje sånn billig plastikkcrap. Eg har hørt at Wilton sine e goe, di selge di på cacas.no og på Rafens;-)

Marit sa...

Og viss du ska laga an e d lurt å bruga an me ein gang. Eg venta et døgn, og min falt heilt samen...